ΜΕ ΣΕΛΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΚΑΧΤΙΤΣΗ
κυκλοφορεί, τον
τόνο δίνουν σελίδες για τον συγγραφέα Νίκο
Καχτίτση (Γαστούνη Ηλείας, 26 Φεβρουαρίου 1926 – Πάτρα, 25
Μαΐου 1970), με εργασίες που είχαν ακουστεί στο Επιστημονικό Συνέδριο
«Φραγκιάς – Καχτίτσης – Βαλτινός: Χώρος – Χρόνος – Μνήμη», που πραγματοποιήθηκε
από την Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών στο Μουσείο Σολωμού (Κέρκυρα) την 7η, 8η
και 9η Νοεμβρίου 2014.
Ειδικότερα, τα κείμενα για τον Νίκο Καχτίτση υπογράφουν
οι: Σοφία Βούλγαρη, Χριστίνα Μαυρίδου,
Γεράσιμος Ρομποτής, Ελευθερία Κούκουρα, Ν.Κ. Παπαδημητρίου, Ανδρέας Λούνης,
Σωτήρης Τριβιζάς, Δέσποινα Νάσιου και Κατερίνα
Δ. Σχοινά.
Στις άλλες σελίδες, δοκίμια με τις υπογραφές του Μιχαήλ Λειβαδιώτη, της Διαμάντης Αναγνωστοπούλου και του Δημήτρη Κόκορη.
Πεζογραφία, του Γιάννη Καβάσιλα, του Δήμου
Α. Καρατζόγλου και της Άννας Μαρίας
Ορτέζε (1914-1998) σε μετάφραση της Ευαγγελίας
Γιάννου.
Ποίηση των: Ραίημοντ
Κάρβερ (1939-1988) σε μετάφραση του Βασίλη
Καραβίτη, του Μισελάντζελο
Μπουοναρρότι σε μετάφραση Γιώργου
Κεντρωτή, του Θανάση
Παπαθανασόπουλου, της Πόλυς Κ.
Γκίνου, του Διονύση Σέρρα και
του Απόστολου Θηβαίου.
Τις σελίδες του «περίπλου» (επισημάνσεις, μικρές
επιστροφές, κριτική) υπογράφουν οι: Απόστολος
Θηβαίος, Πάνος Καπώνης, Δημήτρης Κονιδάρης και Στέλιος Θ. Μαφρέδας.
Το επαναλαμβανόμενο κόσμημα στις σελίδες του
«Πόρφυρα» είναι, όπως πάντα, του Σπύρου
Αλαμάνου (1947-2011), ενώ τον
σχεδιασμό του εξωφύλλου, με έργο της Τάκη
Μεταλληνού είχε ο Νίκος Βουργίδης – Studio R. Έργα
του Τάκη Μεταλληνού έχουν καταχωρηθεί και στις εσωτερικές σελίδες.
Το πεζογράφημα του Γιάννη Καβάσιλα (1927-2012)
είναι από τα κατάλοιπά του. Ένα περίπου μήνα πριν από τον θάνατό του και
προαισθανόμενος, όπως είπε τηλεφωνικά, το τέλος, έστειλε στον «Πόρφυρα» φάκελο
με χειρόγραφα και πληκτρολογημένα κείμενα, αποσπάσματα, σχεδιάσματα, παραλλαγές
των κειμένων και σημειώσεις. Οι συντάκτες του περιοδικού επεξεργάστηκαν το
τυλικό με σεβασμό στη μνήμη του συγγραφέα και δημοσιεύουν σ’ αυτό το τεύχος το
πεζογράφημα «Το εγκεφαλικό».
Στο πρωτοσέλιδο σημείωμα της σύνταξης εξετάζεται το
θέμα που απασχόλησε το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 1914 το πανελλήνιο και
τον κόσμο: ο λόφος Καστά (Αμφίπολη):
«[…] Ασφαλώς
πρόκειται για κοινωνικό φαινόμενο προς διερεύνηση, στα όρια του μαζικού
παραληρήματος, αλλά και της εθνικής συνοχής.
»Τι προσπαθούμε, εντέλει, να κατανοήσουμε από την
αρχαιότητα; Ποιοι είναι οι κληρονόμοι των αρχαίων; Σε ποια χέρια μπορεί να
καταλήξει ό,τι απομένει από το παρελθόν; Και ας μη μιλήσουμε για μνήμη και
ιστορία, γιατί θα βρεθούμε στη σύγκρουση των σύγχρονων συναισθημάτων με τα
αρχαία γεγονότα. Και ας μην καλούμε τη φαντασία να καλύψει τα κενά των
ευρημάτων. Παρακολουθούμε τις αρχαιολογικές εκπλήξεις και ζητάμε με ερωτήματα
τα τεκμήρια […]».