Του Γιώργου Κ. Καββαδία ,φιλόλογου,
αρθρογράφου στο «ΕΘΝΟΣ», μέλος της Σ.Ε.
του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης».
Συγκρατούν τους κοινωνικά αδύνατους και
αφήνουν τους δυνατούς να περνούν».
«Νέο» Λύκειο, «αναγκαίες μεταρρυθμίσεις» «αναβάθμιση της παιδείας»
και άλλα χαρακτηριστικά στερεότυπα της γλώσσας της εξουσίας - μιας γλώσσας
«πινόκιο» που διαστρεβλώνει την πραγματικότητα και εξαπατά- συνθέτουν μια ακόμα
«μεταρρύθμιση» στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αν κανείς κοιτάξει, τα τελευταία
τριάντα χρόνια, τις διακηρύξεις των Υπουργών Παιδείας κάθε φορά που μιλούσαν
για αλλαγή ή άλλαζαν το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα
εκπλαγεί: Γιατί; Επειδή τα αποτελέσματα των νέων τρόπων πρόσβασης στα ΑΕΙ - ΤΕΙ
ήταν εντελώς αντίθετα από τις υποσχέσεις τους, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που να
μπορεί κάποιος να υποστηρίξει με στοιχεία ότι όποτε η πολιτεία μιλάει για ...
...αλλαγή των πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να περιμένουμε τα αντίθετα ακριβώς από όσα υπόσχεται ότι θα πετύχει. Να το πούμε καθαρά: όλο και πιο έντονα και όλο και πιο έντεχνα, προβάλλονται με διάφορες ταχυδακτυλουργίες, στην ημερήσια διάταξη της εκπαιδευτικής πολιτικής, παραδοσιακές πρακτικές ως πρωτότυπα και μαγικά ελιξίρια για την «ανανέωση» του σχολείου.
...αλλαγή των πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να περιμένουμε τα αντίθετα ακριβώς από όσα υπόσχεται ότι θα πετύχει. Να το πούμε καθαρά: όλο και πιο έντονα και όλο και πιο έντεχνα, προβάλλονται με διάφορες ταχυδακτυλουργίες, στην ημερήσια διάταξη της εκπαιδευτικής πολιτικής, παραδοσιακές πρακτικές ως πρωτότυπα και μαγικά ελιξίρια για την «ανανέωση» του σχολείου.
Στην πραγματικότητα το «νέο» λύκειο οικοδομείται με τα παλιά υλικά.
Μετατρέπεται σε καθολικό εξεταστικό κέντρο και ο ήδη υποβαθμισμένος μορφωτικός
του ρόλος απαξιώνεται πλήρως. Τα παιδιά μετατρέπονται σε κυνηγούς
αποσπασματικών γνώσεων και βαθμών, σε «άλογα κούρσας» με επιπτώσεις για το
μυαλό και την ψυχή τους. Ακόμη περισσότερα φροντιστήρια, ακόμη περισσότερα
έξοδα για τη λαϊκή οικογένεια, που ήδη αιμορραγεί οικονομικά. Με πανελλαδικές εξετάσεις,
ουσιαστικά, από την Α ' Λυκείου σε 39 μαθήματα έως τη Γ' Λυκείου, με θέματα
κατά 50% από τράπεζα θεμάτων με ακόμα αυστηρότερες προϋποθέσεις προαγωγής από
τη μια τάξης στην άλλη. Έτσι δρομολογούν την πρόωρη έξοδο ενός
τμήματος του μαθητικού πληθυσμού από την «κούρσα» του Λυκείου. Με αριστοτεχνικό
τρόπο δημιουργούνται οι όροι που επιβάλλουν «αυτεπαγγέλτως» υψηλά ποσοστά
απόρριψης και αποκλεισμού μαθητών.
Το μήνυμα είναι σαφές: δεν μπορούν τα πιο φτωχά παιδιά να έχουν φιλοδοξίες
για σπουδές για αυτό και έπεται η δραστική μείωση των εισακτέων στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση. Μεθοδεύεται βαθμιαία η έξωση 50.000 μαθητών, κυρίως, από τις
φτωχότερες τάξεις και στρώματα. Παράλληλα η φροντιστηριακή εκγύμναση κερδίζει
έδαφος ως «σώμα και πνεύμα» στο σχολείο εκτρέποντας το εκπαιδευτικό έργο σε
τεχνικές απομνημόνευσης πληροφοριών και όχι αναλυτική επεξεργασία της ύλης και
δημιουργικής αφομοίωσης από τους μαθητές. . Ειδικότερα ως
<<καλό>> Λύκειο αναγορεύεται αυτό που μιμείται το φροντιστήριο.
Αυτό δηλαδή που καλουπώνει και παραδίδει αποσπασματικές γνώσεις χρήσιμες για
τις εξετάσεις.
Δεν πρόκειται για νέα μέτρα. Οι κατευθύνσεις έχουν χαραχθεί από τις αρχές
της δεκαετίας του '90 στα πλαίσια της ΕΕ. Το σχέδιο είναι μόρφωση για τους
λίγους - κατάρτιση για τους πολλούς! Αυτό ήταν το δόγμα της «μεταρρύθμισης»
Αρσένη, αυτό υλοποιείται και σήμερα από τη δικομματική συγκυβέρνηση και μάλιστα
με χειρότερους όρους υπέρ των εμπόρων της γνώσης.
Η κυρίαρχη πολιτική αποδομώντας το δημόσιο σχολείο προκρίνει ένα
σχολείο επιλεκτικό και υποταγμένο στους νόμους της αγοράς , ώστε να διαμορφώνει
ανθρώπους, χωρίς γενική μόρφωση, πειθήνιους απασχολήσιμους - υποτακτικούς
πολίτες. Το τι πρέπει να γίνει δεν μπορούμε να το δούμε απομονωμένα
από το τι παιδεία και τι κοινωνία θέλουμε. Στα πλαίσια αυτά πρέπει να σταθούμε κριτικά απέναντι στο περιεχόμενο, τις μορφές και τις κατευθύνσεις των
αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων και στις σχολικές πρακτικές (τι,
πως και γιατί μαθαίνουν οι μαθητές) που εντυπώνουν στους μαθητές μας από την
πιο τρυφερή ηλικία, αντιλήψεις, πεποιθήσεις και στάσεις για τη φύση και την
κοινωνία απαραίτητες για την «παραγωγή» παθητικών, συντηρητικών
προσωπικοτήτων .
Να σταθούμε κριτικά απέναντι στην
τεμαχισμένη, αποσπασματική και τυποποιημένη γνώση. Τα νέα βιβλία πέρα
από την ιδεολογική μονομέρεια, την αντιεπιστημονικότητα, και το
μυθολογικό - θεολογικό τρόπο προσέγγισης της πραγματικότητας, θρυμματίζουν τις
γνώσεις με αποτέλεσμα να χάνεται η σχέση αιτίας και αποτελέσματος
καθώς και κάθε νόημα σε τέτοιο βαθμό που οδηγούν σε βιασμό της πνευματικής
συγκρότησης
Να μιλήσουμε για τις χιλιάδες μαθητών για τους οποίους η συζήτηση
για το σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη εκπαίδευση είναι έξω από το οπτικό τους
πεδίο καθώς δεν ολοκληρώνουν ούτε καν την υποχρεωτική -εδώ και αρκετές
δεκαετίες- 9χρονη εκπαίδευση.
Από τη πλευρά του κόσμου της εργασίας χρειάζεται να οργανωθεί ένα ευρύ
μορφωτικό κίνημα παιδείας με μια εκπαιδευτική διακήρυξη για τα δικαιώματα και
τις μορφωτικές ανάγκες της νέας γενιάς προβάλλοντας το στρατηγικό αίτημα
«μόρφωση και δουλειά για όλους» . Σήμερα περισσότερο από ποτέ
άλλοτε έχουμε ανάγκη από ένα σχολείο που να αγκαλιάζει όλα τα παιδιά χωρίς
αποκλεισμούς και διακρίσεις, όπου πρωταρχική σημασία έχει ο πνευματικός
εξοπλισμός των μαθητών, η καλλιέργεια «ελεύθερων και δημοκρατικών πολιτών», έτσι
ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν κριτικά την κοινωνία με την ενεργή συμμετοχή
τους και παρέμβαση σ ΄ όλα τα επίπεδα της κοινωνικής δραστηριότητας.