Η τελευταία - αποχαιρετιστήρια - ομιλία του Νομάρχη Στεφ. Πουλημένου στο Νομ. Συμβούλιο
Η λήξη αυτής της Νομαρχιακής Περιόδου στις 31 Δεκεμβρίου 2010, συμπίπτει με την κατάργηση του θεσμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και την ενσωμάτωσή της στην αιρετή Περιφέρεια, μετά από 16 χρόνια λειτουργίας.
Το 1994, η απόφαση της τότε κυβέρνησης να θεσμοθετήσει την αιρετή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στη θέση της κρατικής Νομαρχίας, παρά τις όποιες αδυναμίες της και τη διστακτικότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε, ήταν ένα πολύ θετικό βήμα στην ενδυνάμωση των αυτοδιοικητικών θεσμών.
Δεν μπόρεσε όμως να καταγραφεί ως μια μεταρρύθμιση που θα άλλαζε ριζικά την δομή, τη συγκρότηση και τη λειτουργία του συγκεντρωτικού κρατικού μοντέλου διοίκησης.
Το κράτος συνέχιζε να έχει παντοδύναμο ρόλο και μέσω των κεντρικών του μηχανισμών με έδρα την Αθήνα, αλλά και μέσω της κρατικής περιφέρειας. Της μόνης κρατικής περιφέρειας σ’ ολόκληρο τον ευρωπαϊκό χώρο.
Παρά ταύτα, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, συγκροτήθηκε, απόκτησε σύμφωνη με το νόμο υπόσταση, λειτούργησε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, παρήγαγε έργο σε όλους τους τομείς, καταξιώθηκε στη συνείδηση των πολιτών ως θεσμός που δυναμώνει τη φωνή του, τη φωνή της τοπικής κοινωνίας. Ως θεσμός που επιλύει προβλήματα, υπηρετεί τον τόπο, στηρίζει την τοπική οικονομία, σχεδιάζει την ανάπτυξή του, συνεργάζεται με τα όργανα της πολιτείας και συνεπικουρεί την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση σε ζητήματα ευρύτερου ενδιαφέροντος.
Έτσι λειτούργησε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση της Κέρκυρας στα 16 χρόνια του βίου της, βεβαίως με τις εύλογες διαφοροποιήσεις από περίοδο σε περίοδο.
Πώς πορευτήκαμε
Στην τελευταία περίοδο 2007 – 2010 η Νομαρχία κινήθηκε σ’ αυτά τα πλαίσια δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση:
• στην αποκέντρωση στην άσκηση των αρμοδιοτήτων για την παραγωγικότερη λειτουργία της
• στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών της με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και
• στην εμπέδωση ακόμη καλύτερων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πολίτες και τις άλλες τοπικές αρχές.
Την ίδια περίοδο:
. Θέσαμε ψηλά στις προτεραιότητές μας το μέγα ζήτημα του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και της προστασίας του περιβάλλοντος, επιτυγχάνοντας σημαντικά βήματα προόδου στους τομείς αυτούς.
Συνεχίσαμε τα έργα βελτίωσης του οδικού δικτύου, ολοκληρώνοντας έργα της προηγούμενης περιόδου, υλοποιώντας έργα του σχεδιασμού που παραλάβαμε αλλά και εκτελώντας πολλά νέα έργα σε διάφορες περιοχές του νομού μας. Σημειώνω εδώ ότι είχαμε στη διάθεσή μας αυτήν την 4ετία, τα χρηματοδοτικά υπόλοιπα του Γ΄ ΚΠΣ, ενώ το ΕΣΠΑ μόλις τώρα ξεκινάει.
Συνεχίσαμε, με πολύ καλά αποτελέσματα, την υλοποίηση του σε εξέλιξη προγράμματος σχολικής στέγης, αλλάζοντας ριζικά τους όρους λειτουργίας πολλών σχολικών μονάδων κυρίως στην ύπαιθρο του νομού μας.
Ανταποκριθήκαμε στις ανάγκες κατασκευής, βελτίωσης η εκβάθυνσης των μικρών λιμανιών που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να μην έχουν φορέα διαχείρισης. Καλύψαμε εδώ ένα μεγάλο κενό που τώρα πρέπει να αντιμετωπιστεί ριζικά στο πλαίσιο του «καλλικράτειου» Δήμου της Κέρκυρας.
Συμπράξαμε με πολλούς δήμους στην κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων σε διάφορες περιοχές, συνεχίζοντας ένα πρόγραμμα που είχαν ξεκινήσει οι προκάτοχοί μας, δίνοντας τη δυνατότητα άθλησης της νεολαίας μας υπό αξιοπρεπείς συνθήκες.
Συνεργαστήκαμε και με επιμέρους σωματεία, για την βελτίωση των αθλητικών τους εγκαταστάσεων (Α.Ο. Κέρκυρα, ΄Ολυμπος, Κ.Γ.Σ., Ν.Α.Ο.Κ., Π.Ο.Ι.Α.Θ. κ.ά).
Εκτελέσαμε έργα οδοποιίας σε συνεργασία με τους δήμους, κορυφαίο από τα οποία είναι ο δρόμος και τα συμπληρωματικά έργα στο Εμπορικό Κέντρο.
Προχωρήσαμε στην εκπόνηση πλήθους μελετών για όλες τις κατηγορίες έργων και δράσεων (Σχολική στέγη, οδοποιία, αθλητικές υποδομές κλπ.). Μελέτες που θα είναι πολύτιμο εργαλείο και για την Περιφέρεια και για τον «Καλλικράτειο» Δήμο, καθώς θα έχουν ώριμα έργα στη διάθεσή τους για άμεση υλοποίηση.
Αξιοποιήσαμε όλες τις δυνατότητες που είχαμε στη διάθεσή μας για τη συμβολή μας - συχνά μέσα σε δύσκολες συνθήκες - στην προώθηση της τουριστικής προβολής της Κέρκυρας στη διεθνή τουριστική αγορά. Χρησιμοποιήσαμε προς τούτο όλες τις εκδοχές παρέμβασης στο χώρο αυτό (συμμετοχή σε 10άδες τουριστικές εκθέσεις κάθε χρόνο, έκδοση φυλλαδίων και χαρτών, διαφημιστικές καταχωρήσεις, φιλοξενία δημοσιογράφων κλπ.)
Συμπράξαμε με δεκάδες φορείς του Πολιτισμού, και ενισχύσαμε την προσπάθειά τους στην υλοποίηση πλήθους πολιτιστικών εκδηλώσεων παντού στο νησί μας.
Αλλά όλα αυτά δεν ήταν τίποτε άλλο από υποχρέωσή μας.
Απλά πράξαμε το καθήκον μας, απέναντι στους πολίτες και τον τόπο που κληθήκαμε να υπηρετήσουμε.
Τα οικονομικά
Η Νομαρχία παρέμεινε και στις μέρες της δικής μας θητείας, ένα υγιής οργανισμός αυτοδιοίκησης.
Δεν έχει συνάψει δάνεια. Δεν χρωστάει η Νομαρχία στις τράπεζες ούτε ένα ευρώ. Στο ταμείο της δεν θα υπάρχουν ως το τέλος του χρόνου, κανένας απλήρωτος λογαριασμός έργου.
Θα υπάρξουν τρέχουσες μικροεκκρεμότητες σε μισθώματα και μικροπρομηθευτές που προβλέπεται να πληρωθούν από τις δόσεις των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου που δεν έχουν μπεί στο ταμείο της Ν.Α.Κ.
Οι υποχρεώσεις αυτές οφείλονται σε σημαντικό βαθμό και στη μεγάλη έως δραματική μείωση των ΚΑΠ το 2010.
Μικρής σχετικά κλίμακας εκκρεμότητες θα υπάρξουν στην Επιχείρηση Οδικής Ασφάλειας (ΟΑΝΑΚ), όπου όμως οι υποχρεώσεις είναι λιγότερες από τα απλήρωτα της προγραμματικής του 2010 (από Νομαρχία και Περιφέρεια).
Στην Αναπτυξιακή Επιχείρηση ΑΕΝΑΚ ΑΕ, όπου μετέχει και η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, μένουν ελάχιστες τρέχουσες μικροϋποχρεώσεις, ενώ στο Ενιαίο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Νομαρχία – Δήμοι) οι υποχρεώσεις είναι μεγαλύτερες, λόγω καθυστέρησης στην προκήρυξη των προγραμμάτων κατάρτισης από το Υπουργείο Απασχόλησης, που είναι και ο μοναδικός του πόρος.
Με τον «Καλλικράτη» η ΟΑΝΑΚ και το ΕΚΕΚ – ΤΑΚ μπαίνουν σε διαδικασία εκκαθάρισης και απορρόφησης του προσωπικού τους (14 άτομα) στην Περιφέρεια Ι.Ν. ενώ πιθανότατα η Αναπτυξιακή θα συγχωνευτεί σε μία επιχείρηση περιφερειακού επιπέδου.
«Φεύγω φτωχότερος και σοφότερος»
Επιτρέψτε μου και δυό λόγια σε προσωπικό τόνο.
Από τη Νομαρχία που άλλωστε τελειώνει ως θεσμός, φεύγω φτωχότερος απ΄ ότι ήρθα εδώ, αλλά οπωσδήποτε σοφότερος. Είναι και η σοφία ένας πλούτος ανεκτίμητος...
Φεύγω ακόμη με καθαρά χέρια.
Το αναφέρω αυτό γιατί ζούμε σε μια εποχή που κινδυνεύουν με ισοπέδωση οι πάντες και τα πάντα.
Φεύγω με ήσυχη τη συνείδηση ότι έπραξα σε όλες τις υποθέσεις που χειρίστηκα το καθήκον μου. Αυτό που ο νόμος και η συνείδησή μου επέβαλε.
Ευχαριστίες
Ολοκληρώνοντας τη θητεία μου αισθάνομαι το χρέος να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους σας,
τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο και τη Γραμματέα του Ν.Σ.,
τους 4 Αντινομάρχες, τους Προέδρους και τα μέλη των Δ.Σ. των Επιχειρήσεων,
όλους τους Νομ. Συμβούλους – συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης.
τον Γ.Γ. της Νομαρχίας, την Γεν. Διευθύντρια, τους Διευθυντές, προϊσταμένους και υπαλλήλους όλων των υπηρεσιών και των επιχειρήσεων.
τους άμεσους καθημερινούς συνεργάτες του γραφείου μου
για το πλούσιο έργο, που με τη συνεισφορά όλων – του καθενός από τη θέση που έχει ταχθεί - παρήγαγε η Νομαρχία αυτά τα χρόνια.
Θέλω ακόμη να ευχαριστήσω, τους βουλευτές Κέρκυρας και τους Γ.Γ. της Περιφέρειας για την καλή συνεργασία που είχαμε στην προώθηση των τοπικών υποθέσεων.
Ευχαριστίες οφείλω και στους εκπροσώπους των τοπικών αρχών, υπηρεσιών, επαγγελματικών ενώσεων, συνδικαλιστικών οργανώσεων, σωματείων, συλλόγων και λοιπών φορέων γιατί συνεργάστηκαν με καλή διάθεση σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Ευχαριστώ και τα τοπικά μέσα ενημέρωσης και τους εργαζόμενους σ’ αυτά για το δίκαιο συνολικά τρόπο που μας αντιμετώπισαν και για την εποικοδομητική κριτική που μας άσκησαν.
Τέλος, ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου τον κερκυραϊκό λαό, όλους τους πολίτες αυτού του τόπου, χωρίς διαχωρισμούς και διακρίσεις, για την αγάπη, την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη που έδειξαν σε μένα και σε όλους μας.
Με αυτή τη σχέση πορευτήκαμε όλα αυτά τα χρόνια.
Έτσι μπορέσαμε να σταθούμε στα δύσκολα, που δεν ήταν λίγα.
Κλείνω ευχόμενος σε όλους όσους δεν συμμετέχουν στα της αυτοδιοίκησης, ομαλή επανένταξη στην κοινωνία, στη θέση του απλού πολίτη και σε αυτούς που συνεχίζουν στο Δήμο ή στην Περιφέρεια εύχομαι να έχουν δύναμη στους δύσκολους καιρούς που είναι μπροστά μας.
Καλές γιορτές σε όλους.
ETOIMAZOΥΝ ΦΟΡΟΚΑΡΤΑ!
Νέα κόλπα ............
Λίφτινγκ στα σχέδια έκδοσης της φοροκάρτας, µετά την «κίτρινη κάρτα» της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδοµένων, προετοιµάζει το υπουργείο Οικονοµικών που προωθεί σχετική νοµοθετική ρύθµιση µε έξτρα δικλίδες ασφαλείας για την προστασία της ανωνυµίας και των συναλλαγών των κατόχων της.
Στους στόχους του υπουργείου Οικονοµικών παραµένει η έκδοση της φοροκάρτας από τις αρχές του νέου έτους,µε προαιρετικό χαρακτήρα χρήσης της από τους φορολογουµένους, η οποία πάντως βρίσκει προς το παρόν αντιµέτωπη την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδοµένων.
Μέσω της φοροκάρτας θα καταγράφονται οι αποδείξεις δαπανών των καταναλωτών προκειµένου για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου ενώ από την επεξεργασία των συναλλαγών η Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων θα έχει στη διάθεσή της τα στοιχεία τζίρου των επιχειρήσεων, ώστε να τρέχει διασταυρώσεις κυρίως όσον αφορά την απόδοση του ΦΠΑ.
Μάλιστα, προκειµένου να υπάρξει κίνητρο χρήσης των καρτών αυτών από τους καταναλωτές, µελετάται το ενδεχόµενο παροχής µπόνους έκπτωσης φόρου στους χρήστες, µε µια από τις εναλλακτικές προτάσεις να αφορά την επιστροφή στον φορολογούµενο µιας µονάδας ΦΠΑ για κάθε συναλλαγή. Οι ενστάσεις της Αρχής
Τα σχέδια του υπουργείου Οικονοµικών τέθηκαν στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδοµένων, η οποία µε τη γνωµοδότησή της εγείρει τέσσερις ενστάσεις υποστηρίζοντας ότι:
1. Απαιτείται νοµοθετική ρύθµιση ώστε οι φορολογούµενοι να έχουν προηγουµένως ενηµερωθεί πλήρως και να παρέχουν την ελεύθερη, ρητή και ειδική συγκατάθεσή τους για τη συγκεκριµένη επεξεργασία των συναλλαγών τους.
2. Θα πρέπεινα διασφαλίζεται ότι η ταυτοποίηση των χρηστών της κάρτας αποδείξεων είναι τεχνικά δυνατή µόνο από τη ΓΓΠΣ.
3. Απαιτούνται ειδικά µέτρα ασφαλείας ώστε οι τράπεζες να µην µπορούν να ταυτοποιήσουν φυσικά πρόσωπα και κάρτες. Η Αρχή θεωρεί ότι µε βάση τη σύµβαση υπουργείου Οικονοµικών - τραπεζών για την κάρτα δεν αποτρέπεται ο συνδυασµός πληροφοριών των αρχείων που αφορούν στις αγορές / δαπάνες µέσω πιστωτικών καρτών των πελατών των τραπεζών και του αρχείου που αφορά στις αγορές / δαπάνες µέσω της κάρτας αποδείξεων, γεγονός που θα οδηγήσει στην ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου που κατέχει µία συγκεκριµένη κάρτα αποδείξεων.
4. Πρέπει να ληφθεί µέριµνα ώστε να µην είναι τεχνικά δυνατή η ταυτοποίηση των υποκειµένων των δεδοµένων παράµόνο κατά τον χρόνοπου ο χρήστης της κάρτας αποδείξεων υποχρεούται από την κείµενη νοµοθεσία να υποβάλει τη φορολογική του δήλωση.
Τις ενστάσεις αυτές θα προσπαθήσει να αµβλύνει το υπουργείο Οικονοµικών, το οποίο σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «η γνωµοδότηση θέτει ορισµένες απλές αλλά ουσιαστικές προϋποθέσειςγια την υλοποίηση της κάρτας, όπως νοµοθετική ρύθµιση, ανωνυµία κατά τη χρήση της και µέτρα ασφαλείας κατά την εφαρµογή της. Η Γενική Γραµµατεία Πληροφοριακών Συστηµάτων έχει ήδη συµπεριλάβει τους στόχους αυτούς στον σχεδιασµό της κάρτας και εργάζεται προκειµένου να περιληφθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις στην υλοποίηση».
Τι σχεδιάζει το υπουργείο
Σύµφωνα µε τουςµέχρι σήµερα σχεδιασµούς του υπουργείου Οικονοµικών: n Οι τράπεζες θα εκδώσουν (υπό την εποπτεία του υπουργείου) κάρτες µε µαγνητική ταινία, κάθε µία από τις οποίες θα διαθέτει µοναδικό 19ψήφιο αριθµό. Κατά τη χορήγηση των καρτών η τράπεζα δεν θα τηρεί κανένα στοιχείο του προσώπου στο οποίο χορηγεί µία τέτοιακάρτα, ώστε να είναι αδύνατη η µελλοντική ταυτοποίησή του. n Ο λήπτης της κάρτας, είτε µέσω SMS είτε σε ειδική διαδικτυακή εφαρµογήτης ΓΓΠΣ, θα ταυτοποιήσει την κάρτα µε τον ΑΦΜ του και κάθε φορά που θα αγοράζει ένα προϊόν θα «περνά» την κάρτα του από τα µηχανήµατα POS (για τις πιστωτικές)
που έχουν οι επιχειρήσεις. Ετσιθα καταγράφονται το ποσό της απόδειξης ή ένας αριθµός πόντων που θα αντιστοιχεί στο ποσό της απόδειξης. Τη συναλλαγή θα «βλέπει» η τράπεζα και θαενηµερώνει σε τακτική βάση τη ΓΓΠΣ. Στο αρχείο θα αναφέρονται ο κωδικός της κάρτας αποδείξεων του πολίτη, ο ΑΦΜ του εµπόρου, η ηµεροµηνία και η ώρασυναλλαγής, καθώς και το ποσό της
συναλλαγής (ή οι πόντοι που αντιστοιχούν στο ποσό της συναλλαγής).
Η ΓΓΠΣ θα ενηµερώνει τη µερίδα αποδείξεων του πολίτη και στο τέλος του έτους θα προσδιορίζει µε βάση το σύνολο των αποδείξεων το αφορολόγητο που δικαιούται και τυχόν έξτρα εκπτώσεις φόρου.