Συμπληρώνονται
σήμερα 79 χρόνια από το θάνατο του Κωνσταντίνου Καβάφη, ενός από τους
μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές που άφησε πίσω του λαμπρό έργο.(BINTEO)
πηγη tsantiri.gr
Η ποίησή του Κ. Π. Καβάφη όχι μόνο έχει επικρατήσει στην Ελλάδα,
αλλά κατέλαβε μία εξέχουσα
θέση στην ευρωπαϊκή ποίηση, ύστερα από τις μεταφράσεις των
ποιημάτων του αρχικά στα Γαλλικά, Αγγλικά,Γερμανικά και
κατόπιν σε πολλές άλλες γλώσσες.
Η Καβαφική ποίηση περιλαμβάνει τα 154 ποιήματαπου αναγνώρισε ο
ίδιος , τα λεγόμεναΑναγνωρισμένα,
τα 37
Αποκηρυγμένα ποιήματά του, τα περισσότερα νεανικά, σεκαθαρεύουσα, τα
οποία αργότερα...
... αποκήρυξε, τα Ανέκδοτα, δηλαδή 75 ποιήματα που βρέθηκαν ολοκληρωμένα στα αρχεία του, καθώς και τα 30 Ατελή, που βρέθηκαν σε φακέλους του χωρίς να έχουν πάρει την οριστική τους μορφή.
... αποκήρυξε, τα Ανέκδοτα, δηλαδή 75 ποιήματα που βρέθηκαν ολοκληρωμένα στα αρχεία του, καθώς και τα 30 Ατελή, που βρέθηκαν σε φακέλους του χωρίς να έχουν πάρει την οριστική τους μορφή.
Διαχωρίζοντας το ποιητικό του έργο ο Καβάφης σε φιλοσοφικό, ιστορικό και ηδονικό, στα
ποιήματά του αποτυπώνονται το ερωτικό στοιχείο, η φιλοσοφική του σκέψη και η
ιστορική του γνώση, η οποία αφορά κυρίως στην ελληνιστική περίοδο, με σημείο
αναφοράς την Αλεξάνδρεια.
Η συμβολιστική
του τάση είναι έντονη και συνδυάζεται με λόγο λιτό αλλά
διαχρονικά επίκαιρο. Η ειρωνική διάθεση, αυτό που αποκλήθηκε καβαφική ειρωνεία
συνδυάζεται με την τραγικότητα της πραγματικότητας και αποτέλεσε το σημείο
αναφοράς για πολλούς μεταγενέστερους ποιητές.
Ο Καβάφης, ανατράφηκε σε ένα εύπορο οικογενειακό περιβάλλον με
σπουδές στο εξωτερικό και μια φυσική ροπή προς τη γνώση και την Ιστορία άρχισε
να γράφει ποίηση σε νεαρή ηλικία και κέρδισε το
σεβασμό και το θαυμασμό της κοινωνίας των ποιητών για την ιδιότυπη γλώσσα, το
μείγμα καθαρεύουσας και δημοτικής, με ιδιωματικά στοιχεία της Κωνσταντινούπολης
τον εξαιρετικά λιτό λόγο, με τα ελάχιστα επίθετα που ξεχώρισαν στην ποίησή του,
τον κατέστησαν πρωτοπόρο και καθιέρωσαν τον όρο «καβαφική ποίηση».
Η ζωή του
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης το γένος Πέτρου, ή Κ. Π. Καβάφης,
γεννήθηκε στις 29
Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του
εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας την Κωνσταντινούπολη το 1840. O Kαβάφης
διδάχτηκε αγγλικά, γαλλικά και ελληνικά με οικοδιδάσκαλο και συμπλήρωσε τη
μόρφωσή του για ένα-δύο χρόνια στο Ελληνικό Εκπαιδευτήριο της Αλεξάνδρειας.
Έζησε επίσης για τρία χρόνια, που ήταν τα κρισιμότερα στην
ψυχοδιανοητική του διαμορφώση, στην Πόλη (1882-84).
Το 1897 ταξίδεψε στο Παρίσι και
το 1903 στην Αθήνα,
χωρίς από τότε να μετακινηθεί από την Αλεξάνδρεια για τριάντα ολόκληρα χρόνια.
Επαγγελματικά, ο Καβάφης δυσκολεύτηκε να προσαρμοστεί.
Ύστερα από περιστασιακές απασχολήσεις σε χρηματιστηριακές επιχειρήσεις, αποφάσισε
να γίνει δημόσιος υπάλληλος και διορίστηκε σε ηλικία 26 χρονών στο Υπουργείο
Δημοσίων Έργων στην Υπηρεσία του Τρίτου Κύκλου Αρδεύσεων, όπου παρέμεινε έως
τον Μάρτιο του 1932. Από το 1886 άρχισε να δημοσιεύει ποιήματα επηρεασμένα από
τους αθηναίους ρομαντικούς ποιητές, χωρίς να τον έχει επηρεάσει καθόλου η
στροφή της γενιάς του 80.
Από το 1891, όταν εκδίδει σε αυτοτελές φυλλάδιο το ποίημα
Κτίσται, και ιδίως το 1896, όταν γράφει τα Τείχη,το πρώτο αναγνωρισμένο,
εμφανίζονται τα χαρακτηριστικά των ώριμων ποιημάτων του.
Το 1932, ο Καβάφης, άρρωστος από καρκίνο του λάρυγγα, πήγε για θεραπεία στην
Αθήνα, όπου παρέμεινε αρκετό διάστημα, εισπράττοντας μια θερμότατη συμπάθεια
από το πλήθος των θαυμαστών του. Επιστρέφοντας όμως στην Αλεξάνδρεια, η
κατάστασή του χειροτέρεψε. Μπήκε στο Νοσοκομείο της Ελληνικής Κοινότητας, όπου
και πέθανε την ημέρα των γεννεθλίων του στις 29 Απριλίου τού 1933.
Παραθέτουμε ένα από τα σημαντικότερα ποιήματά του Κ. Π. Καβάφη
καθώς το βρίσκουμε εξαιρετικά επίκαιρο:
Εν μεγάλη Ελληνική αποικία, 200 π.Χ.
Ότι
τα πράγματα δεν βαίνουν κατ’ ευχήν στην Αποικία
δεν
μέν’ η ελαχίστη αμφιβολία,
και
μ’ όλο που οπωσούν τραβούμ’ εμπρός,
ίσως,
καθώς νομίζουν ουκ ολίγοι, να έφθασε ο καιρός
να
φέρουμε Πολιτικό Αναμορφωτή.
Όμως
το πρόσκομμα κ’ η δυσκολία
είναι
που κάμνουνε μια ιστορία
μεγάλη
κάθε πράγμα οι Αναμορφωταί
αυτοί.
(Ευτύχημα θα ήταν αν ποτέ
δεν
τους χρειάζονταν κανείς). Για κάθε τι,
για
το παραμικρό ρωτούνε κ’ εξετάζουν,
κ’
ευθύς στον νου τους ριζικές μεταρρυθμίσεις βάζουν,
με
την απαίτησι να εκτελεσθούν άνευ αναβολής.
Έχουνε
και μια κλίσι στες θυσίες.
Παραιτηθείτε
από την κτήσιν σας εκείνη
η
κατοχή σας είν’ επισφαλής:
η
τέτοιες κτήσεις ακριβώς βλάπτουν τες Αποικίες.
Παραιτηθείτε
από την πρόσοδον αυτή,
κι
από την άλληνα την συναφή,
κι
από την τρίτη τούτην: ως συνέπεια φυσική
είναι
μεν ουσιώδεις, αλλά τι να γίνει;
σας
δημιουργούν μια επιβλαβή ευθύνη.
Κι
όσο στον έλεγχό τους προχωρούνε,
βρίσκουν
και βρίσκουν περιττά, και να παυθούν ζητούνε
πράγματα
που όμως δύσκολα τα καταργεί κανείς.
Κι
όταν, με το καλό, τελειώσουνε την εργασία,
κι
ορίσαντες και περικόψαντες το παν λεπτομερώς,
απέλθουν,
παίρνοντας και την δικαία μισθοδοσία,
να
δούμε τι απομένει πια, μετά
τόση
δεινότητα χειρουργική.-
Ίσως
δεν έφθασεν ακόμη ο καιρός.
Να
μη βιαζόμεθα είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία.
Τα
πρόωρα μέτρα φέρνουν μεταμέλεια.
Έχει
άτοπα πολλά, βεβαίως και δυστυχώς, η Αποικία.
Όμως
υπάρχει τι το ανθρώπινον χωρίς ατέλεια;
Και
τέλος πάντων, να, τραβούμ’ εμπρός.
Κωνσταντίνος
Π. Καβάφης
(Ποιήματα
1897-1933, Ίκαρος 1984, Επιμέλεια Γ.Π.Σαββίδης)