Πέμπτη 5 Απριλίου 2012

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΚΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Προτάσεις για την βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος


Η χώρα μας ζει μέσα στη δίνη της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Παρ’όλα αυτά, όπως συχνά γινόμαστε μάρτυρες, η σπατάλη συνεχίζεται.  Ειδικότερα στην εκπαίδευση η σπατάλη χρημάτων είναι αξιοσημείωτη. Μία ορθότερη αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων της εκπαίδευσης, θα εξοικονομούσε εκατομμύρια ευρώ, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για άλλες σημαντικές δράσεις, ενώ ταυτόχρονα ο...

... συνολικός προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας θα ήταν μικρότερος του σημερινού.
Η πρώην Υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την αποστολή που είχε αναλάβει, πρόλαβε όμως να κλείσει ή να συγχωνεύσει σχολεία και να επιβάλει στα υπόλοιπα την αθλιότητα, χωρίς βιβλία, χωρίς θέρμανση, ακόμη και με μαθητές που λιποθυμούν από την πείνα. Πρόλαβε επίσης να περιορίσει δραματικά και να υποβαθμίσει  μισθολογικά και εργασιακά τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και να επιβάλει τον οικονομικό μαρασμό σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Ο νέος Υπουργός Παιδείας, ο διακεκριμένος Ακαδημαϊκός και πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Μπαμπινιώτης, καλείται σήμερα  να γεφυρώσει το χάσμα που διαμόρφωσε η προκάτοχός του ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και τον εκπαιδευτικό κόσμο της χώρας μας. Σ’ αυτή την προσπάθεια ευχόμαστε ολόψυχα να επιτύχει, αφού η παιδεία αποτελεί το ισχυρότερο θεμέλιο του Έθνους μας.  
Η εκπαιδευτική πραγματικότητα είναι όμως πολύ σκληρή. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα λειτουργεί αγχωτικά και πιεστικά για τους νέους μας. Ολοήμερο σχολείο στο Δημοτικό, φροντιστήρια στο Γυμνάσιο, εξετάσεις στο Λύκειο, απρόσωπες σχέσεις και πολυήμερες καταλήψεις στο Πανεπιστήμιο. Από τους νέους μας απουσιάζει η χαλάρωση, το παιχνίδι, η σωστή παρέα, ενώ η τεχνολογία, η τηλεόραση και ο κόσμος της πληροφορίας έχουν αλλάξει εντελώς τα δεδομένα της ζωής τους. Η εικονοποιημένη πραγματικότητα δεν αφήνει περιθώρια για πολλή σκέψη και καλλιέργεια νου και ιδεών.
Κι όμως υπάρχουν άμεσες λύσεις, απλές διορθωτικές πράξεις και πολιτικές, που γρήγορα και ανέξοδα θα μπορούσαν – αν όχι να τελειοποιήσουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα - τουλάχιστον να το βελτιώσουν, προσφέροντάς του την απαραίτητη ζωογόνο δύναμη για αφύπνιση.

Μερικές τέτοιες πολιτικές  θα μπορούσαν να είναι:
          Η αναθεώρηση του τρόπου και του εύρους των αποσπάσεων εκπαιδευτικών. Οι μόνες αποσπάσεις που θα γίνονται να είναι για συνυπηρέτηση δύο εργαζομένων συζύγων, σε έδρα της περιφέρειας που υπηρετεί ο ένας εκ των δύο και όχι του κέντρου. Τα λειτουργικά κενά να αναπληρώνονται με βάση την εντοπιότητα και να μην παρατηρείται το φαινόμενο Κερκυραίοι εκπαιδευτικοί να υπηρετούν π.χ. στην Ήπειρο και Ηπειρώτες στην Κέρκυρα, γεγονός που εξοντώνει οικονομικά τις οικογένειές τους.
Η μείωση των εξεταστικών κέντρων για τις πάσης φύσεως εξετάσεις, με προοπτική να χρησιμοποιούνται οι χώροι των Ανώτατων Εκπαιδευτικών ή Τεχνολογικών Ιδρυμάτων που λειτουργούν στις διάφορες πόλεις. Συγκεκριμένα για τις εξεταστικές ανάγκες της Κέρκυρας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οι αίθουσες του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Η επαναφορά και λειτουργία προτύπων σχολείων σε κάθε μεγάλη πόλη. Στο νησί μας θα μπορούσε να είναι  η Κέρκυρα και η Λευκίμμη.
Ο καθορισμός συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων των σχολικών συμβούλων, συμπεριλαμβανομένης και της αξιολόγησης, με  εξορθολογισμό του αριθμού τους.
Η αξιολόγηση του έργου κάθε σχολείου με συγκεκριμένους δείκτες, γεγονός που θα προάγει την ευγενή άμιλλα και θα καθιερώσει την αριστεία όχι μόνο στους διδασκόμενους, αλλά και στους διδάσκοντες. Όλοι γνωρίζουμε ότι και στην Κέρκυρα ο εκπαιδευτικός έχει απαξιωθεί τα τελευταία χρόνια και αποτελεί αδήριτο ανάγκη η αναβάθμιση και η προβολή του στην τοπική κοινωνία. Το λειτούργημα του εκπαιδευτικού πρέπει να ξανακερδίσει την υψηλή του θέση στην τοπική μας κοινωνία. 
Ο χρόνος των καταλήψεων των σχολείων μετρούμενος σε ημέρες συνεπάγεται αυτοδίκαια τον ισόποσο περιορισμό των διακοπών ή την παράταση του σχολικού έτους. Στο πλαίσιο αυτό αποτελεί σύγχρονη αναγκαιότητα η αναβάθμιση του ρόλου των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και η συμμετοχή τους με γνωμοδοτικό χαρακτήρα στη διοίκηση των σχολείων, ούτως ώστε να αποφεύγονται οι αδικαιολόγητες και «επετειακές» καταλήψεις, που τραυματίζουν ανεπανόρθωτα την εκπαιδευτική κοινότητα. Δεν είμαστε κατά των διεκδικήσεων και των εκπαιδευτικών αγώνων, αρκεί τα σχολεία μας να είναι ανοικτά, να λειτουργούν και να διαμορφώνουν σωστούς πολίτες.  
Η αναβάθμιση και επέκταση του ρόλου των Ι.Ε.Κ. και η αξιοποίησή τους για την κατάρτιση των αποφοίτων Γυμνασίου - Λυκείου, που θα εισέλθουν στην αγορά εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό η ενίσχυση των εσπερινών σχολείων και η εργασιακή πριμοδότηση των ενήλικων μαθητών έχει βαρύνουσα σημασία.
Η υιοθέτηση από το Υπουργείο Παιδείας της πρότασης, ο συνολικός αριθμός των εισακτέων φοιτητών να μην υπερβαίνει το 35 % των αποφοίτων του Λυκείου. Οι υπόλοιποι δε υποψήφιοι να εισάγονται στα Ι.Ε.Κ.
Όσον αφορά στην Κέρκυρα, η ενίσχυση και ανάπτυξη του Ιονίου Πανεπιστημίου, το οποίο αποτελεί το αρχαιότερο Πανεπιστήμιο της χώρας μας, ιδρυθέν το 1824, είναι αναγκαία και αυτονόητη και έχει σαφή αναπτυξιακή διάσταση. Να σημειωθεί ότι στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο λειτουργούν μοναδικά Ακαδημαϊκά Τμήματα με υψηλής ποιότητας διδακτικό προσωπικό.
Συμπερασματικά διδάσκοντες και διδασκόμενοι όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, διοικητικοί υπάλληλοι και γονείς οφείλουν να αρθούν στο ύψος της κρισιμότητας των περιστάσεων και να συνεργαστούν, προκειμένου να καταστήσουν τα εκπαιδευτήριά μας χώρους παραγωγής πολιτισμού και γνώσης. Το οφείλουμε άλλωστε στο μέλλον των παιδιών μας.