Η «Επτανησιακή Αναγέννηση» ζητά τη συγγραφή βιβλίου τοπικής επτανησιακής ιστορίας
Παρασκευή, 11 Φεβρουάριος 2011 20:14
ΚΕΡΚΥΡΑ. Αίτημα στο Προεδρείο του Περιφερειακού Συμβουλίου, να συζητηθεί το θέμα έκδοσης βιβλίου από την Περιφέρεια που να αναφέρεται στην ιστορία των Ιονίων νήσων, κατέθεσε ο γραμματέας του σώματος, Γιάννης Αγαλιανός. "Προχωρήσαμε σε αυτή την πρόταση διότι η Περιφέρεια δεν αποτελεί απλά ένα μόρφωμα του γραφειοκρατικού μηχανισμού, που εξυπηρετεί πρακτικούς, διοικητικούς σκοπούς των νησιών που έτυχε να βρίσκονται στη γεωγραφική περιοχή του Ιονίου Πελάγους. Αντίθετα, επικυρώνει και συνεχίζει μια ενότητα νησιών με κοινές ρίζες και κοινή πορεία στο διάβα των χρόνων. Η κοινωνική ζωή, η πολιτική οργάνωση, η οικονομική δραστηριότητα, η πολιτιστική έκφραση και δημιουργία διαμορφώνονται από κοινές επιδράσεις, στηρίζονται στις ίδιες αξίες και αρχές, εμφανίζουν κοινά χαρακτηριστικά και ανάγουν τη γεωγραφική εγγύτητα σε δομημένη ενότητα", δήλωσε ο κ. Αγαλιανός.
Ο γραμματέας του Περιφερειακού Συμβουλίου επεσήμανε ότι το εγχείρημα αυτό, εφόσον ψηφιστεί από το Σώμα, αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την ανάπτυξη των Ιόνιων Νησιών, η οποία θα στηριχθεί στο κοινό και πλούσιο σε κοινωνικούς και πνευματικούς αγώνες, σε πολιτική και οικονομική δραστηριότητα παρελθόν. Έτσι, η οικοδόμηση του παρόντος και ο σχεδιασμός του μέλλοντος θα έχει γερά ερείσματα και αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας, θα διαμορφωθεί μια πραγματικότητα αντάξια του τόπου και κυρίως των ανθρώπων, των επτανήσιων.
Ο γραμματέας του Περιφερειακού Συμβουλίου επεσήμανε ότι το εγχείρημα αυτό, εφόσον ψηφιστεί από το Σώμα, αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την ανάπτυξη των Ιόνιων Νησιών, η οποία θα στηριχθεί στο κοινό και πλούσιο σε κοινωνικούς και πνευματικούς αγώνες, σε πολιτική και οικονομική δραστηριότητα παρελθόν. Έτσι, η οικοδόμηση του παρόντος και ο σχεδιασμός του μέλλοντος θα έχει γερά ερείσματα και αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας, θα διαμορφωθεί μια πραγματικότητα αντάξια του τόπου και κυρίως των ανθρώπων, των επτανήσιων.
Θα διδάσκεται στα σχολεία
Το βιβλίο, όπως ανέφερε ο κ. Αγαλιανός, μπορεί να διδάσκεται στα γυμνάσια, αφού συνταχθεί από ομάδα ειδικών επιστημόνων στην οποία θα συμμετάσχουν ειδικοί από όλα τα νησιά, υπογραμμίζοντας πως στόχος αυτής της προσπάθειας είναι να καλλιεργηθεί η επτανησιακή συνείδηση στους νέους και να διατηρηθεί ενιαία η Περιφέρεια.
"Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου θα ήταν σκόπιμο να διδαχθεί η τοπική ιστορία των Επτανήσων στους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στη γνωστική και συναισθηματική πορεία τους προς την ωριμότητα και προετοιμάζοντάς τους για το ρόλο του ενεργού πολίτη, που θα έχει επτανησιακή συνείδηση, για να μπορεί να σκέφτεται και να δραστηριοποιείται ως ευρωπαίος.
Η δημιουργία αντίστοιχων βιβλίων που θα προσεγγίζουν όλες τις μορφές της δραστηριότητας, των αγώνων και της έκφρασης των κατοίκων των νησιών και θα αποδεικνύουν τη μεγάλη προσφορά τους, θα βοηθήσει τα νέα παιδιά να γνωρίσουν τον τόπο τους, να κατανοήσουν τα αίτια που οδήγησαν στις σύγχρονες εξελίξεις στο συγκεκριμένο χώρο και στον ευρύτερο κόσμο, να αποκτήσουν ιστορική συνείδηση. Ιδιαίτερα σήμερα, στην εποχή της οικουμενικότητας και της διεθνικότητας, απαιτείται η προσέγγιση και η γνώση των τοπικών πολιτισμών, προκειμένου να συμβάλλουν στη δημιουργία του νέου παγκοσμιοποιημένου πολιτιστικού μοντέλου, προσδίνοντάς του τα χαρακτηριστικά του σεβασμού στον άνθρωπο και την ποιοτική ανάπτυξη της ζωής".
"Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου θα ήταν σκόπιμο να διδαχθεί η τοπική ιστορία των Επτανήσων στους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στη γνωστική και συναισθηματική πορεία τους προς την ωριμότητα και προετοιμάζοντάς τους για το ρόλο του ενεργού πολίτη, που θα έχει επτανησιακή συνείδηση, για να μπορεί να σκέφτεται και να δραστηριοποιείται ως ευρωπαίος.
Η δημιουργία αντίστοιχων βιβλίων που θα προσεγγίζουν όλες τις μορφές της δραστηριότητας, των αγώνων και της έκφρασης των κατοίκων των νησιών και θα αποδεικνύουν τη μεγάλη προσφορά τους, θα βοηθήσει τα νέα παιδιά να γνωρίσουν τον τόπο τους, να κατανοήσουν τα αίτια που οδήγησαν στις σύγχρονες εξελίξεις στο συγκεκριμένο χώρο και στον ευρύτερο κόσμο, να αποκτήσουν ιστορική συνείδηση. Ιδιαίτερα σήμερα, στην εποχή της οικουμενικότητας και της διεθνικότητας, απαιτείται η προσέγγιση και η γνώση των τοπικών πολιτισμών, προκειμένου να συμβάλλουν στη δημιουργία του νέου παγκοσμιοποιημένου πολιτιστικού μοντέλου, προσδίνοντάς του τα χαρακτηριστικά του σεβασμού στον άνθρωπο και την ποιοτική ανάπτυξη της ζωής".
Το περιεχόμενο
Πεποίθηση του κ. Αγαλιανού αποτελεί το γεγονός ότι η γνώση της ιδιαίτερης και πολυδιάστατης ιστορίας των Επτανήσων, της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς θα αποτελέσει τη βάση και την έμπνευση για τη δραστηριοποίηση των πολιτών, την ενεργό συμμετοχή τους στην κοινωνική, πολιτική, πολιτιστική ζωή της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας, την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα ιστορικού και φυσικού περιβάλλοντος, πολιτισμού, κ.α. ώστε να αναδειχθεί η ιδιαίτερη φυσιογνωμία του τόπου, τα ποικίλα στοιχεία που τη διαμόρφωσαν και η προσφορά του στον ελληνικό και τον ευρωπαϊκό πολιτισμό.
"Στη σύγχρονη εποχή ο εκπαιδευτικός θεσμός είναι ανάγκη να ανοιχτεί προς την κοινωνία, ενισχύοντας την αλληλοτροφοδότηση μεταξύ σχολείου και κοινωνίας. Γι' αυτό πέρα από την ιστορική γνώση, ένα βιβλίο τοπικής ιστορίας ενδείκνυται να παροτρύνει τους μαθητές σε ομαδικές δραστηριότητες. Δουλεύοντας ομαδικά πάνω σε συγκεκριμένο υλικό, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα, εφαρμόζοντας την αυτενεργό μάθηση, να επισκεφθούν μνημεία του τόπου τους, παλαιότερα ή σύγχρονα, να προβληματιστούν και να μελετήσουν τις συνθήκες που τα δημιούργησαν, τις ανάγκες των ανθρώπων που εξυπηρετούσαν, να τα συγκρίνουν με μνημεία που δημιουργήθηκαν την ίδια εποχή σε άλλες περιοχές. Επίσης, προσεγγίζοντας λογοτεχνικά κείμενα, έργα ζωγραφικής και μουσικής επτανήσιων δημιουργών μπορούν να μελετήσουν τη μορφή και τα θέματά τους, να συλλέξουν στοιχεία και να διαμορφώσουν άποψη για την εποχή, τον τόπο και τις συνθήκες που τα δημιούργησαν.Έτσι, οι νέοι άνθρωποι εντάσσονται πιο εύκολα στο κοινωνικό περιβάλλον, ενδιαφέρονται για την εξέλιξή του, καλλιεργούν ερευνητική διάθεση, κριτική και συγκριτική στάση αντιμετώπισης των γεγονότων", κατέληξε.
"Στη σύγχρονη εποχή ο εκπαιδευτικός θεσμός είναι ανάγκη να ανοιχτεί προς την κοινωνία, ενισχύοντας την αλληλοτροφοδότηση μεταξύ σχολείου και κοινωνίας. Γι' αυτό πέρα από την ιστορική γνώση, ένα βιβλίο τοπικής ιστορίας ενδείκνυται να παροτρύνει τους μαθητές σε ομαδικές δραστηριότητες. Δουλεύοντας ομαδικά πάνω σε συγκεκριμένο υλικό, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα, εφαρμόζοντας την αυτενεργό μάθηση, να επισκεφθούν μνημεία του τόπου τους, παλαιότερα ή σύγχρονα, να προβληματιστούν και να μελετήσουν τις συνθήκες που τα δημιούργησαν, τις ανάγκες των ανθρώπων που εξυπηρετούσαν, να τα συγκρίνουν με μνημεία που δημιουργήθηκαν την ίδια εποχή σε άλλες περιοχές. Επίσης, προσεγγίζοντας λογοτεχνικά κείμενα, έργα ζωγραφικής και μουσικής επτανήσιων δημιουργών μπορούν να μελετήσουν τη μορφή και τα θέματά τους, να συλλέξουν στοιχεία και να διαμορφώσουν άποψη για την εποχή, τον τόπο και τις συνθήκες που τα δημιούργησαν.Έτσι, οι νέοι άνθρωποι εντάσσονται πιο εύκολα στο κοινωνικό περιβάλλον, ενδιαφέρονται για την εξέλιξή του, καλλιεργούν ερευνητική διάθεση, κριτική και συγκριτική στάση αντιμετώπισης των γεγονότων", κατέληξε.