ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗΣ
Ένα πολύ όμορφο αλλά και επίκαιρο άρθρο του πρώην Βουλευτή Κέρκυρας κυρίου Αλέκου Δεσσύλα στις 14/4/2011 έρχεται να επιβεβαιωθεί ενάμιση μήνα αργότερα από την έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών για την Δημόσια Διοίκηση.
για τα συμβαίνοντα μέσα και έξω από τη χώρα μας , θα ακούσει ένα μόνιμο παράπονο των απλών πολιτών.
Άλλα μας λέγατε και άλλα κάνατε.
Ποια είναι όμως τα πραγματικά αίτια της διαπιστωμένης αυτής ανακολουθίας λόγων και έργων ;
Υπάρχει σε όλες τις περιπτώσεις , πρόθεση παραπλάνησης των πολιτών η υπάρχουν και άλλα αίτια που οδηγούν σε αυτή τη διαφοροποίηση λόγων και έργων;
Είναι πάντα οι κακοί πολιτικοί που είναι υπεύθυνοι για αυτή την απόκλιση η μήπως η ευθύνη διαχέεται μέσα στην ίδια την κοινωνία , ασφαλώς με δυσανάλογα βέβαια μερίδια μεταξύ πολιτικών και πολιτών ;
Για την άρση κάθε παρεξήγησης , κανείς δεν αμφισβητεί ότι η μεγάλη ευθύνη ανήκει στους αυτουργούς που είναι βέβαια οι πολιτικοί .
Μήπως όμως η έμφυτη διάθεση των πολιτών να ακούνε αλλά και να επιβραβεύουν τα ευχάριστα , συμβάλλει και αυτή στη διαμόρφωση αυτής της απόκλισης λόγου και πράξης ;
Είναι όμως αυτά τα μοναδικά αίτια η θα πρέπει να εμβαθύνουμε λίγο παραπάνω και να αναζητήσουμε με νηφάλια σκέψη και χωρίς σκοπιμότητες , τις συνθήκες μέσα στις οποίες διαμορφώνεται το κατάλληλο περιβάλλον που εκκολάπτει την δεδομένη αυτή αναντιστοιχία ;
Θα υποστήριζα αβίαστα , ότι η βασική αιτία είναι η ίδια η παθογένεια του πολιτικού μας συστήματος , όπως αναπτύσσεται διαχρονικά από συστάσεως του Ελληνικού κράτους , για να περιοριστούμε βέβαια στα πλαίσια της έκτασης του άρθρου αυτού.
Παθογένεια που αναπτύχτηκε μέσα σε συνθήκες αχαλίνωτου κομματισμού , στη παντελή έλλειψη της έννοιας του δημοσίου συμφέροντος και στη ολοκληρωτική απουσία έγκαιρου και έγκυρου προγραμματισμού .
Αναμφίβολα ο κομματισμός είναι ο βασικός υπεύθυνος για την κατάσταση της δημόσιας διοίκησης στη χώρα μας. Δεν αφέθηκαν ποτέ ελεύθεροι οι κρατικοί λειτουργοί να αποκτήσουν την διαχρονικότητα και την υπευθυνότητα που έπρεπε να τους συνοδεύει προκειμένου να εκτελούν τα καθήκοντα τους απερίσπαστοι και χωρίς παρεμβάσεις .
Να αξιολογούνται και να κρίνονται ανάλογα με τα προσόντα τους και την απόδοση τους .
Ακόμη και σήμερα που η απόδοση του κρατικού μηχανισμού αποτελεί βασικό πυλώνα για έξοδο από την υπάρχουσα πολύμορφη κρίση , οι παρεμβάσεις συνεχίζονται.
Πολλά τα παραδείγματα που θα μπορούσε κανείς να αναφέρει.
Έχουμε φτάσει στο σημείο να ορίζονται ακόμη και με μισθό δημοτικοί σύμβουλοι σε δημοτικές υπηρεσίες και σε δημοτικές επιχειρήσεις για να παρακολουθούν και να υπογράφουν ακόμη και διοικητικές πράξεις. Αποκτώντας έτσι συγχρόνως τη διπλή ιδιότητα του ελέγχοντος και ελεγχόμενου .Η παρουσία επίσης πολυαρίθμων με έμμισθη σχέση συμβούλων , συμπληρώνει τον ασφυκτικό κλοιό γύρω και πάνω από τους υπηρεσιακούς παράγοντες.
Με τις υπάρχουσες αυτές συνθήκες στη δημόσια διοίκηση , είναι προφανές ότι το ήδη υπάρχον έλλειμμα στη χώρα μας της έννοιας του δημοσίου συμφέροντος ,γίνεται ακόμα μεγαλύτερο και οι πολιτικές παρεμβάσεις για την ικανοποίηση προσωπικών αιτημάτων το ενισχύουν έτι περισσότερο.
Αμέσως μετά τις τελευταίες Αυτοδιοικητικές εκλογές είχα ζητήσει με δημόσια τοποθέτηση μου , να καθοριστούν οι στόχοι και οι προτεραιότητες της νέας περιόδου.
Εκατό και πλέον ημέρες μετά , δεν υπάρχει σχετική πληροφόρηση ακόμη και για το σημαντικότερο κομμάτι της τοπικής μας οικονομίας που είναι ο Τουρισμός και ειδικότερα της οικονομικά αποδοτικότερης εναλλακτικής του μορφής , που είναι χωρίς αμφιβολία ο θαλάσσιος Τουρισμός.
Με τις συνθήκες αυτές , η παθογένεια του πολιτικού μας συστήματος θα συνεχίζεται και η υπάρχουσα αναντιστοιχία λόγων και έργων θα διατηρείται .
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που παρουσίασε στην χθεσινή του εμπεριστατωμένη ομιλία στο Επιμελητήριο Κέρκυρας ο συμπολίτης μας καθηγητής και Κοσμήτορας της Σχολής Νομικών ,Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Δονάτος , οι πολιτικές παρεμβάσεις αποτελούν τον ποιο αρνητικό παράγοντα στην λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης στη Χώρα μας.
Συγκεκριμένα τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα που κράτησε τέσσερα χρόνια και διεξήχθη από το ερευνητικό κέντρο του Πανεπιστημίου Αθηνών υπό την άμεση εποπτεία του κ. Δονάτου ,με στατιστική ανάλυση και με τους νόμους της Επιστήμης , σε στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης .
Με συνέπεια ο βαθμός αξιοπιστίας της να αξιολογείται στο 95%.
Η έρευνα αυτή επιβεβαιώνει πλήρως τις θέσεις που αναπτύξαμε σε άρθρο μας , που δημοσιεύτηκε στις 14 Απριλίου 2011 με τον τίτλο ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗΣ.
Ειδικότερα μεταξύ άλλων σημειώναμε και τα εξής :
<< …αναμφίβολα ο κομματισμός είναι ο βασικός υπεύθυνος για την κατάσταση της Δημόσιας Διοίκησης στη χώρα μας .Δεν αφέθηκαν ποτέ ελεύθεροι οι κρατικοί λειτουργοί να αποκτήσουν την διαχρονικότητα και την υπευθυνότητα που έπρεπε να τους συνοδεύει ,προκειμένου να εκτελούν τα καθήκοντα τους , απερίσπαστοι και χωρίς παρεμβάσεις .
Να αξιολογούνται και να κρίνονται ανάλογα με τα προσόντα τους και την απόδοση τους.
Ακόμη και σήμερα που η απόδοση και η αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού , θα έπρεπε να αποτελέσουν τον βασικό πυλώνα για έξοδο από την πολύμορφη κρίση που διανύουμε ,οι παρεμβάσεις συνεχίζονται και είναι πολλά τα παραδείγματα που θα μπορούσε κανείς να αναφέρει.
Έχουμε φτάσει στο σημείο να ορίζονται ακόμα και με μισθό Δημοτικοί σύμβουλοι σε Δημοτικές Υπηρεσίες και σε Δημοτικές επιχειρήσεις και να υπογράφουν ακόμη και διοικητικές πράξεις .
Η παρουσία επίσης πολυαρίθμων και με έμμισθη σχέση συμβούλων , συμπληρώνει τον ασφυκτικό κλοιό ,γύρω και πάνω από τους Υπηρεσιακούς παράγοντες………>>
Το καθήκον όμως και η επιτυχία του κάθε επικεφαλής ενός φορέα του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα , όπως βέβαια συμβαίνει και στον ιδιωτικό τομέα , είναι να αξιοποιεί πρωτίστως το υπάρχον προσωπικό ,να συνεργάζεται μαζί του ,να το κατευθύνει και να το αξιολογεί με αντικειμενικά κριτήρια.
Τα τελευταία χρόνια όλες οι Υπηρεσίες του Δημοσίου διαθέτουν υπερεπάρκεια προσωπικού με σπουδές , γνώσεις και εμπειρία που μπορούν να προσφέρουν πολλά ,αν αξιοποιηθούν σωστά.
Παρατηρούμε όμως ακόμη και σήμερα , που η οικονομική κατάσταση επιβάλλει για πρόσθετους λογους την αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού . οι διορισμένοι
με προσωπικά και ενιοτε αδιαφανή κριτήρια σύμβουλοι να παραμερίζουν ,να περιθωριοποιούν και στην ουσία να αντικαθιστούν αξιόλογα στελέχη της Διοίκησης.
Οι λόγοι είναι προφανείς στις περισσότερες των περιπτώσεων.
Είτε οι επικεφαλής κρατικών φορέων δεν έχουν την εμπειρία και τις γνώσεις να ανταποκριθούν στο ρόλο που τους έχει ανατεθεί η έχουν τις προσωπικές τους στρατηγικές πέραν του Δημοσίου συμφέροντος και προσπαθούν να τις καλύψουν με εξαρτώμενους υποτακτικούς η έχουν αναλάβει δεσμεύσεις κάτω από το τραπέζι σε βάρος και πάλι του Δημοσίου συμφέροντος.
Θα πρέπει όμως το ταχύτερο να αντιληφτούν , ότι στις σημερινές τραγικές για την χωρά μας συνθήκες , σε όποια και από τις τρεις παραπάνω περιπτώσεις και αν ανήκουν , τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας δίνουν δυνατότητες που ενδεχομένως δεν έχουν υπολογίσει.
Αλέκος Δεσυλλας
τ. βουλευτής Κερκύρας
alekosdesillas@yahoo.gr
Nikola Souris