Πέμπτη 18 Απριλίου 2013

ΚΕΡΚΥΡΑ:Η ΑΝΤΖΕΛΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΓΙΑ ΟΡΦΑΝΑ...

…Λιμάνια, ΟΛΚΕ, και Νησιώτικη Πολιτική! ΒΙΝΤΕΟ
Ακολουθούν σημεία ομιλίας της Α. Γκερέκου στην κατ' άρθρον συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του Σ/Ν του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με θέμα: "Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις"



Θέλω να σταθώ σε τρία ζητήματα, τα οποία αφορούν τον άλλο κεντρικό πυλώνα του Υπουργείου, δηλαδή τη χάραξη μιας εθνικής νησιωτικής πολιτικής
1. Είχατε δεσμευθεί κύριε Υπουργέ με γραπτή απάντηση σας προς εμένα και δέκα άλλους συναδέλφους  για την άρση επιτέλους αυτού του ιδιότυπου διοικητικού αποκλεισμού που θέλει τα ¾ περίπου της νησιωτικής επικράτειας της χώρας να μην υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Συγχωρέστε με, αλλά δεν είναι ορατή στο νομοσχέδιο η άρση αυτής της αδικίας. Σε μια χώρα με περίπου έξι χιλιάδες νησιά, επιμένουμε σε ένα διοικητικό διαχωρισμό υπονομεύει «εκ των άνω» και εξ αρχής κάθε έννοια ισόρροπης ανάπτυξης των νησιών μας. Το ζήτημα είναι ουσιαστικό επειδήσάς απαγορεύει να ...

...σχεδιάσετε πολιτικές με εθνική διάσταση.
Θα ήθελα επομένως από εσάς μια σαφή θέση για το εάν όντως πρόκειται να επεκταθούν οι εποπτικές, συντονιστικές και επιτελικές αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου στο σύνολο της νησιωτικής Επικράτειας. Λογικό επακόλουθο της διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων μέσω σχετικού Προεδρικού Διατάγματος δεν μπορεί παρά να είναι η μετονομασία του Υπουργείου σε Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
2. Ένα δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει με τη διοικητική αναδιάρθρωση των μεγάλων λιμένων της χώρας και τη δημιουργία Λιμενικών Δικτύων που περιγράφεται στο άρθρο 39. Θα αναφερθώ στο παράδειγμα που γνωρίζω καλυτέρα και αφορά το Δίκτυο Δυτικής Ελλάδος.
Στην περίπτωση αυτή έχουμε υπαγάγει δυο λιμάνια, της Κέρκυρας και της Ηγουμενίτσας που παρουσιάζουν συνεχή αύξηση της κίνησης και των εσόδωνσε ένα μητρικό λιμάνι που παρουσιάζει συνεχή μείωση. Αναφέρω ενδεικτικά ότι τα κέρδη προ φόρων του ΟΛΠΑ για το 2011 ήταν 70.000 όταν της Κέρκυρας ήταν ένα εκατομμύριο. Αν δε, εξετάσουμε τις αφίξεις από την κρουαζιέρα στην Κέρκυρα το 2012 είχαμε 624000  στην Πάτρα μόλις 374.
Η δημιουργία Λιμενικών Δικτύων θα έπρεπε να διασφαλίζει ότι: πρώτον, δεν θα χρειαστεί σε λίγα χρόνια τα θυγατρικά και οικονομικά υγιή λιμάνια να καλύπτουν τα ελλείμματα της μητρικής εταιρίας, αντί να επενδύουν σε υποδομές που θα τα καθιστούν πιο ανταγωνιστικά. Δεύτερον, ότι - είτε από άγνοια, είτε από σκοπιμότητα της διοίκησης της μητρικής εταιρίας - δεν θα μπει σε δεύτερη μοίρα η τοπική αναπτυξιακή πολιτική που υπηρετούν σήμερα οι προτεινόμενες θυγατρικές εταιρίες που συνδέεται άμεσα με το μέλλον των τοπικών οικονομιών. 
Για τους παραπάνω λόγους και με αφορμή το πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα του Οργανισμού Λιμένα Κέρκυρας θεωρώ λανθασμένη τη δημιουργία δικτύων μητρικών και θυγατρικών λιμανιών και οπωσδήποτε θα πρέπει να επανεξεταστεί.
3. Ολοκληρώνω με το ζήτημα της τακτοποίησης των περίφημων «ορφανών» λιμένων, δηλαδή εκείνων των λιμανιών που δε διαθέτουν σήμερα φορέα διαχείρισης. Εκείνο που παρατηρούμε διαχρονικά είναι μια μετάθεση ευθυνών ανάμεσα στο κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση για το ποιος θα αναλάβει τη συντήρηση των λιμένων με μόνους χαμένους φυσικά τους κατοίκους.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται μια γενναία διευθέτηση του θέματος, με μια εξαίρεση: Στις περιπτώσεις εκείνες του άρθρου 39 παρ.3 όπου δεν υπάρχουν δημοτικά λιμενικά ταμεία τα ορφανά λιμάνια μπορούν να υπαχθούν στα κεντρικά λιμενικά δίκτυα της χώρας μετά από απόφαση των γενικών συνελεύσεων των μητρικών εταιριών δηλαδή του ΟΛΠ, του ΟΛΘ του ΟΛΠΑ και του ΟΛΗ.
Με δεδομένο ότι οι οργανισμοί λιμένα ΑΕ λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ποιο όφελος μπορεί να έχουν να εντάξουν λιμάνια που κατά βάση εξυπηρετούν είτε συγκοινωνιακές ανάγκες, είτε καλύπτουν ανάγκες τοπικού χαρακτήρα όπως για παράδειγμα τα  αλιευτικά καταφύγια; Για παράδειγμα, ποιο το όφελος της μητρικής εταιρίας της Πάτρας να εντάξει στο δίκτυο της τα ορφανά λιμάνια των Διαποντίων Νήσων ή το ορφανό λιμάνι του Άγιου Στεφάνου στη Βόρεια Κέρκυρα που εξυπηρετεί αυτά τα νησιά;
Επίσης δεν είναι κατανοητό για ποιο λόγο επιτρέπετε μόνο στις μητρικές και όχι και στις θυγατρικές εταιρίες τη δυνατότητα να εντάξουν υπό τη διαχείριση τους παρόμοιες λιμενικές υποδομές, όταν κατά βάση οι θυγατρικές βρίσκονται πολύ πιο κοντά, τουλάχιστον από διοικητική σκοπιά, στα ορφανά λιμάνια.
Ως προς αυτό το σημείο έχω να σας κάνω μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση. Για εκείνες τις- λίγες πια- περιπτώσεις  όπου δεν υπάρχουν δημοτικά λιμενικά ταμεία, να προβλεφθεί  η δυνατότητα της σύναψης μιας προγραμματικής σύμβασης που θα επικυρώνετε από μια δική σας υπουργική απόφαση ανάμεσα στα κεντρικά λιμενικά δίκτυα και την τοπική αυτοδιοίκηση  ώστε  η τελευταία να μπορεί να διαχειριστεί αν μη τι άλλο τα καθημερινά προβλήματα που παρουσιάζονται σε αυτά τα λιμάνια και που έχουν κυριολεκτικά ταλαιπωρήσει διαχρονικά τις τοπικές κοινωνίες.